Gra terenowa

W całej Polsce, a jakby w pod Tatrami

Wiemy już, że w tym roku nie spotkamy się na ulicach Zakopanego i nie będziemy mogli uśmiechać się do siebie na żywo, czy wykonywać zadań w terenie podczas zaplanowanej gry miejskiej. Pomimo nadzwyczajnej sytuacji, chcemy zaprosić Was do nieco innej gry, ale również w terenie. Nigdy wcześniej tylu zuchów i harcerzy nie brało udziału w jednej grze w tym samym czasie w różnych częściach Polski.

Wszyscy jesteśmy przeciążeni zdalną nauką i pracą, brakuje nam ruchu, spotkania i interakcji. Dlatego zapraszamy na grę terenową, którą każdy z patroli może zrealizować we własnej miejscowości. Nie chcemy ciągłego patrzenia w ekran, choć i takie elementy w grze się znajdą, bo będziemy łączyć się z poszczególnymi patrolami, przesyłać zdjęcia, filmiki, czy wzajemne pozdrowienia. Stawiamy na działanie! Gra została przygotowana w dwóch wariantach, dostosowanych do warunków epidemiologicznych, o czym będziemy informować w szczegółowej instrukcji dla patrolowych, którą otrzymacie na kilka dni przed Zlotem. Gra odbywa się w sobotę (12 grudnia) od 9:00 do 14:30.

Tematyka gier terenowych Zlotu BŚP 2020 nadal związana jest z głównymi wątkami, jakie opisywaliśmy we wcześniejszych wersjach tras gry miejskiej zaplanowanej w Zakopanem.

Światło z uśmiechu

dla kogo: zuchy
limit miejsc: 300 osób / 30 patroli

Dzieci wiedzą lepiej! Trasa zuchowa związana będzie z Orderem Uśmiechu nadawanym przez dzieci od 1968 roku za działania niosące dzieciom radość. Nie będzie to jednak nudna historia, a fascynująca podróż w czasie i spotkanie z nietuzinkowymi bohaterami, między innymi papieżem Janem Pawłem II, autorką serii powieści o Muminkach Tove Jansson, ratującą podczas wojny żydowskie dzieci Ireną Sendlerową, piosenkarką Majką Jeżowską i wieloma innymi znanymi ludźmi. Na patrole zuchowe czeka 6 niezwykłych zadań, a także punkty niespodzianki. Będzie też czas na wspólne spotkania między patrolami.

PS Wiecie, że Orderu Uśmiechu nie byłoby bez Jacka i Agatki? No, chyba, że wymyśliłby go ktoś inny, ale wtedy byłaby to zupełnie inna historia.

Światło, które daje nadzieję

dla kogo: harcerze, harcerze starsi, wędrownicy, Nieprzetarty Szlak (każda grupa metodyczna dostanie swoje indywidualne zadania do realizacji podczas gry)

Trasa będzie składała się z czterech wątków tematycznych nawiązujących do Tatr, ale powiązanych uniwersalnymi wartościami, które reprezentujemy jako ruch skautowy. Chociaż gra nie będzie rozgrywana pod Tatrami w pobliżu Łysej Polany, skąd Betlejemskie Światło Pokoju wyrusza w podróż po Polsce, to chcemy nawiązać do podhalańskich historii. Pojawią się zatem góry, ludzie związani z Tatrami, kurierzy tatrzańscy i postać Jana Pawła II. Każdy blok zadań dostosowany jest do odpowiedniej grupy metodycznej (gradacja trudności zadań).

ODWAGA / HEROIZM

To zadania związane z przesłaniem „Światło odwagi”. Ta część gry nawiązuje do historii kurierów podhalańskich, którzy wykazali się determinacją i odwagą podczas II wojny światowej, a ich wyczyny nie są powszechnie znane na terenie całego naszego kraju. Podczas wykonywania zadań uczestnicy poznają historie konkretnych postaci, wywodzących się np. z kadry skoczków narciarskich, dowiedzą się o brawurowych ucieczkach, czy sposobach szmuglowania informacji tatrzańskimi szlakami.

POKÓJ / DZIAŁANIE

To zadania związane z przesłaniem „Światło w służbie pokoju”. Ta część gry  pokazuje, że wiele krajów nadal boryka się z problemem pokoju, a wolność wielu narodów jest ograniczana. Zadania mają na celu wskazać zadania harcerstwa i skautingu wobec współczesnych zagrożeń, a także pokazać naszą rolę w utrzymaniu pokoju. Gra pomoże wskazać działania, jakie możemy podejmować w tym zakresie na co dzień, żyjąc tu, gdzie żyjemy.

SŁUŻBA / PIĘKNO

To zadania związane z przesłaniem „Światło z gór”. W górach często czyjeś życie zależy od konkretnej decyzji, dlatego ta część gry dotyczy bezpieczeństwa i służby w górach, historii i osiągnięć TOPR, a także odpowiedzialności za drugiego człowieka. Być w Zakopanym i nie iść w góry? To grzech! Ale żebyśmy mogli bezpiecznie chodzić po szlakach i podziwiać przyrodę, która od stuleci inspiruje, pociąga, przeraża i daje życie ludziom, musimy podejmować mądre decyzje. Wycieczkę po szlakach musimy na razie odłożyć na późniejsze miesiące, ale nic nie stoi na przeszkodzie do dobrego przygotowaniu do tego wypadu.

TOLERANCJA / DIALOG

To zadania związane z przesłaniem „Światło ducha”. Ta część gry nawiązuje do setnej rocznicy urodzin Jana Pawła II. Uczestnicy gry będą mogli poznać i zrozumieć wartości chrześcijańskie, ponieważ „podstawą wychowania w ZHP są normy moralne wywodzące się z uniwersalnych, kulturowych i etycznych wartości chrześcijaństwa”. Ważnym wątkiem będzie także sztuka dialogu, tak bardzo potrzebna wobec naszej rzeczywistości.